Р Е Ш Е Н И Е
Гр.Ивайловград, 22.11.2018 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Ивайловградският районен съд, колегия в публично заседание на тридесет и първи октомври, две хиляди и осемнадесета година в състав:
Председател: Таня Киркова
при секретаря Мара Йорданова, като разгледа докладваното от съдията НАХД дело №8 по описа за 2018 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на „Поколение” ЕООД, ЕИК 126725455, със седалище и адрес на управление - с.Мандрица, общ.Ивайловград, обл.Хасково, ул.”Васил Коларов”, №11, представлявано от И.М.П. - управител, който не е съгласен с Наказателно Постановление № НП - 24/15.11.2017г. на кмета на Община Ивайловград. Обяснява, че за извършено нарушение на чл.116 ал.2 от ЗТ на основание чл.213 ал.2 от ЗТ на дружеството е наложена имуществена санкция от 1000лв.
В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност и неправилност на НП. АУАН бил издаден в нарушение на процесуалните и материално-правни норми. Не била приложена разпоредбата на чл.28 от ЗАНН при наличие на основания за това.
Моли съдът да отмени атакуваното НП като незаконосъобразно.
В съдебно заседание и в писмено становище процесуалният представител на жалбоподателя поддържа изложеното в жалбата. Кметът на Община Ивайловград, чрез своя пълномощник оспорва жалбата като неоснователна. Навежда доводи за законосъобразност и правилност на наказателното постановление. Възразява срещу твърдението за допуснати процесуални нарушения при издаване на НП и АУАН.
ДОКАЗАТЕЛСТВА и ФАКТИ по ДЕЛОТО
Акт за установяване на административно нарушение № 10/02.10.2017г. е съставен от С. М. - старши специалист в Дирекция „Строителство и Инвестиции” при Община Ивайловград, против „Поколение” ЕООД, ЕИК 126725455.
Съгласно същият на 12.08.2017г.,
около 21.10 часа, в присъствието на трима
свидетели се установило, че пансион „Букор
Щепи” е извършвал дейност „хотелиерство” в
противоречие с разпоредбите на ЗТ. Видно
от Заповед №491/29.12.2011г. на кмета на
Община Ивайловград и Удостоверение №,/29.12.2011г.,
пансион „Букор Щепи”, стопанисван от „Поколение” ЕООД бил категоризиран по вид като „пансион” и категория „една звезда”. Към момента на проверката хотелиерът „Поколение” ЕООД не бил прекратявал дейността в обект – пансион „Букор Щепи”.
В акта е посочено, че на мястото на извършване на нарушението – пансон „Букор Щепи”, около 21.10часа, проверяващите установили, че в регистъра за настанените лица не са вписани всички настанени лица. Това не било направено и след дадените предписания.
По този начин били нарушени разпоредбите на чл.116 ал.2 от ЗТ. Актът е връчен на представляващия жалбоподателя на 20.10.2017г.
НП № НП - 24/15.11.2017г. е издадено въз основа на АУАН №10/02.10.2017г., като изложените обстоятелства, при които е извършено нарушението повтарят тези в АУАН. Добавено е, че така констатираните пропуски в работата на пансион „Букор Щепи” нарушават разпоредбите на чл.99 ал.3 от ЗГР.
За посоченото в АУАН нарушение на чл.116 ал.2 от ЗТ АНО е наложил имуществена санкция на основание чл.213 ал.2 от ЗТ в размер на 1000лв. От разписката към НП се установява, че то е връчено на управителя на дружеството на 31.01.2018г.
Свидетелите с оглед направените в този период няколко проверки на обекта и отдалечеността във времето не са категорични относно установените обстоятелства.
ПРАВНИ СЪОБРАЖЕНИЯ
Жалбата е подадена в срок от имащо правен интерес лице, поради което е процесуално допустима.
Автори на атакуваното НП № НП – 24/15.11.17г. и АУАН №10/02.10.2017г. са оправомощени за това длъжностни лица, съобразно разпоредбите на чл.175 ал.2 вр. с чл. 171ал.1 т.4 вр. с чл.179 ал.1 т.2 и ал.2 т.1 от ЗТ и Заповед №166/17.03.2016г.
След анализ на описаните в процесните АУАН и НП обстоятелства, доказателствата по делото, отнесени към приложимите правни норми, съдът намира, че жалбата е основателна.
При образуването и провеждането на административно-наказателното производство е допуснато съществено нарушение, доколкото в разпоредбите на член 116 ал.1 от ЗТ е указано, че лицата, извършващи хотелиерство следва да водят регистър за настанените туристи със съдържание на данните, утвърдени от министъра на туризма и публикувани на интернет страницата на Министерството на туризма. В ал.2, ал.3 и ал.4 са посочени начините на водене на този регистър в зависимост от вида туристическия обект. От описаната в акта и НП фактическа обстановка е видно, че не са вписани в съществуващия регистър лица, които са били установени при проверка по стаите, но не се сочат установени несъответствия във водения от хотелиера регистър за настанените туристи с указания начин и по образец, утвърден от министъра на икономиката, енергетиката и туризма.
Закономерен е изводът, че както в акта, така и в процесното НП установените нарушения не са намерили правилна правна квалификация.
Неточна е тя и при посочване на санкциониращите текстове в НП. Налице е несъответствие между фактическото и юридическо обвинение повдигнато на нарушителя, което рефлектира и в приложените санкциониращи норми. Този пропуск съществено нарушава императивните правила на чл. 42, т. 4 и т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН.
Необходимият обем информация, който следва да съдържа наказателното постановление е посочен в чл. 57 от ЗАНН. Визираните в чл.57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН - описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, доказателствата, които го потвърждават, както и законните разпоредби, които са били нарушени виновно, съставляват мотивите - фактическите и правни основания на постановения от АНО акт. Изискването за обосноваване на наказателното постановление е една от гаранциите за законосъобразност на същото, които законът е установил за защита правата на административно-отговорните лица. Това дава възможност на лицето, чиято административно-наказателна отговорност е ангажирана да организира адекватно защитата си след като разбере в какво е обвинен, съответно наказан. Същевременно наличието на мотиви улеснява и прави възможен контрола върху законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред съда. ЗАНН
определя неспазването разпоредбите на чл.57 ал.1 чрез непълно и неясно посочване на всички признаци на фактическия състав на нарушението, което по същността си е мотивиране на волеизявлението на АНО, като съществено нарушение на закона и е основание за отмяна на НП.
Видно е, че цитираните неясноти и пропуски на АУАН и НП не дават задоволителен отговор на въпроса за какво точно административно нарушение е ангажирана отговорността, съответно санкциониран жалбоподателят, доколкото липсва съответствие между словестното описание на нарушението и цифровата му правна квалификация. Описанието на неправомерното деяние и съответстващите му законни разпоредби, които са нарушени, трябва да са дадени точно и ясно, по начин, небудещ никакво съмнение и при пълно съответствие на словестното описание и цифровата правна квалификация. Основните елементи на акта за установяване на административно нарушение и на наказателното постановление, не могат да бъдат извличани по пътя на формалната или правна логика. Това би имало за последица твърде сериозна неопределеност в регламентацията на обществените отношения от категорията на процесните, и в твърде сериозна степен би застрашило правото на защита на привлеченото към отговорност лице. Правоприлагането, не може да почива на предположения, а на конкретни факти, обстоятелства и данни.
Констатираните процесуални нарушения са от категорията на съществените, тъй като засягат възможността на наказаното лице да реализира правото си на защита в пълен обем, т.к. го поставят в ситуация да гадае при какви обстоятелства е осъществено нарушението, доколкото на ЮЛ са вменени нарушения за деяния, чието извършване не е установено от проверяващите. Посочените нарушения на процесуалните правила са неотстраними в настоящата въззивна инстанция предвид контролните функции на същата, което влече незаконосъобразност на наказателното постановление и се явяват основание за отмяната му.
С оглед гореизложеното, настоящият състав счита, че атакуваното Наказателно постановление № 24/15.11.2017г. на кмета на Община Ивайловград, с което на основание чл.213 ал.2 от ЗТ на „Поколение” ЕООД, ЕИК 126725455 за нарушение разпоредбите на чл.116 ал.2 от ЗТ е наложена имуществена санкция от 1000лв., следва да бъде отменено като незаконосъобразно.
Водим от изложеното и на основание чл.63 ал.1 пр.3 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ НП № 24/15.11.2017г.
на Кмета на Община Ивайловград, с което на основание чл.213 ал.2 от ЗТ на „Поколение” ЕООД, ЕИК 126725455, за нарушение разпоредбите на чл.116 ал.2 от ЗТ е наложена имуществена санкция от 1000лв., като незаконосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Хасково в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Районен съдия: