Р
Е Ш Е Н И Е
Гр.Ивайловград,
22.11.2018 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Ивайловградският районен съд, колегия в публично заседание на тридесет и
първи октомври, две хиляди и осемнадесета година в състав:
Председател: Таня Киркова
при секретаря Красимира Христова, като разгледа докладваното от съдията НАХД дело №7 по описа за 2018 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на „Букор Щепи” ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление - с.Мандрица, общ.Ивайловград, обл.Хасково, ул.”В. К.”, №**. Изразяват несъгласие с Наказателно Постановление № НП - 23/15.11.2017г., издадено от кмета на Община Ивайловград. Обяснява, че за извършено нарушение на чл.116 ал.2 от ЗТ на основание чл.213 ал.2 от ЗТ на дружеството е наложена имуществена санкция от 1000лв.
В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност и неправилност на НП: АУАН бил издаден в нарушение на процесуалните и материално-правни норми. Не била приложена разпоредбата на чл.28 от ЗАНН при наличие на основания за това.
Моли съдът да отмени атакуваното НП като незаконосъобразно.
В съдебно заседание и в писмено становище процесуалният представител на жалбоподателя поддържа изложеното в жалбата. Кметът на Община Ивайловград, чрез своя пълномощник оспорва жалбата като неоснователна. Навежда доводи за законосъобразност и правилност на наказателното постановление. Възразява срещу твърдението за допуснати процесуални нарушения при издаване на НП и АУАН.
ДОКАЗАТЕЛСТВА и ФАКТИ по ДЕЛОТО
Акт за установяване на административно нарушение № 9/02.10.2017г. е съставен от С. М. - старши специалист в Дирекция „Строителство и Инвестиции” при Община Ивайловград, против „Букор Щепи” ЕООД, ЕИК ***. Съгласно същият на 12.08.2017г., около 20 часа, в присъствието на трима свидетели, се установило, че къща за гости „Букор Щепи” е извършвала дейност „хотелиерство” в противоречие с разпоредбите на ЗТ. Видно
от Заповед №376/06.06.2014г. на кмета на
Община Ивайловград и Удостоверение №2/06.06.2014г.,
къща за гости „Букор Щепи”, стопанисвана от „Букор Щепи ” ЕООД била категоризирана по вид като „къща за гости” и категория „две звезди”. Към момента на проверката хотелиерът „ Букор Щепи ” ЕООД не бил прекратявал дейността в обект – къща за гости „Б. Щ.”.
В акта е посочено, че на мястото на извършване на нарушението – къща за гости „Букор Щепи”, около 20часа, проверяващите установили, че в регистъра за настанените лица имало вписани три лица, настанени в три различни апартамента, като при проверката по стаи се установило, че настанените лица не отговарят на вписаните в регистъра. Някои от тях не били вписани. Това не било направено и след направените предписания. По този начин били нарушени разпоредбите на чл.116 ал.2 от ЗТ. Актът е връчен на представляващия жалбоподателя на 20.10.2017г.
НП № НП - 23/15.11.2017г. е издадено въз основа на АУАН №9/02.10.2017г., като изложените обстоятелства, при които е извършено нарушението повтарят тези в АУАН. Добавено е, че така констатираните пропуски в работата на къща за гости „Букор Щепи” нарушават разпоредбите на чл.99 ал.3 от ЗГР. За посоченото в АУАН нарушение на чл.116 ал.2 от ЗТ АНО е наложил имуществена санкция на основание чл.213 ал.2 от ЗТ в размер на 1000лв. От разписката към НП се установява, че то е връчено на управителя на дружеството на 31.01.2018г.
Свидетелите с оглед направените в този период няколко проверки на обекта и отдалечеността във времето не са категорични относно установените обстоятелства.
ПРАВНИ СЪОБРАЖЕНИЯ
Жалбата е подадена в срок от имащо правен интерес лице, поради което е процесуално допустима.
Автори на атакуваното НП № НП – 23/15.11.17г. и АУАН №9/02.10.2017г. са оправомощени за това длъжностни лица, съобразно разпоредбите на чл.175 ал.2 вр. с чл. 171ал.1 т.4 вр. с чл.179 ал.1 т.2 и ал.2 т.1 от ЗТ и Заповед №166/17.03.2016г.
След анализ на описаните в процесните АУАН и НП обстоятелства, доказателствата по делото, отнесени към приложимите правни норми, съдът намира, че жалбата е основателна.
При образуването и провеждането на административно-наказателното производство е допуснато съществено нарушение, доколкото в разпоредбите на член 116 ал.1 от ЗТ
е указано, че лицата, извършващи хотелиерство следва да
водят регистър за настанените туристи със съдържание на данните, утвърдени от министъра на туризма и публикувани на интернет страницата на Министерството на туризма. В ал.2, ал.3 и
ал.4 са
посочени начините на водене на този регистър в зависимост от вида туристическия обект. От описаната в акта
и НП фактическа обстановка е
видно, че не са вписани в съществуващия регистър лица, които са били установени при проверка по стаите, но не се сочат установени несъответствия във водения от хотелиера регистър за настанените туристи с указания начин и по образец, утвърден от министъра на икономиката, енергетиката и туризма.
Закономерен
е изводът, че както в акта, така и в процесното НП установените нарушения не са намерили правилна правна квалификация. Неточна е
тя и при посочване на санкциониращите текстове в
НП. Налице е несъответствие между фактическото и юридическо обвинение, повдигнато на нарушителя, което рефлектира и в
приложените санкциониращи норми. Този пропуск съществено нарушава императивните правила на чл. 42, т. 4 и т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН.
Необходимият обем информация,
който следва да съдържа наказателното постановление е посочен в чл. 57 от ЗАНН. Визираните в чл.57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН - описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, доказателствата, които го потвърждават, както и законните разпоредби, които са били нарушени виновно, съставляват мотивите - фактическите и правни основания на постановения от АНО акт. Изискването за обосноваване на наказателното постановление е една от гаранциите за законосъобразност на същото, които законът е установил за защита правата на административно-отговорните лица. Това дава възможност на лицето, чиято административно-наказателна отговорност е ангажирана да
организира адекватно защитата си след като разбере в какво е обвинен, съответно наказан. Същевременно наличието на мотиви улеснява и прави възможен контрола върху законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред съда. ЗАНН определя неспазването разпоредбите на чл.57 ал.1 чрез непълно и неясно посочване на всички признаци на фактическия състав на нарушението, което по същността си е мотивиране на волеизявлението на АНО, като съществено нарушение на закона и е основание за отмяна на НП.
Видно
е, че цитираните неясноти и пропуски на АУАН и НП не дават задоволителен отговор на въпроса за какво точно административно нарушение е ангажирана отговорността, съответно санкциониран жалбоподателят, доколкото липсва съответствие между словестното описание на нарушението и цифровата му правна квалификация. Описанието на неправомерното деяние и съответстващите му законни разпоредби, които са нарушени, трябва да са дадени точно и ясно, по начин, небудещ никакво съмнение и при пълно съответствие на словестното описание и цифровата правна квалификация. Основните елементи на акта за установяване на административно нарушение и на наказателното постановление, не могат да бъдат извличани по пътя на формалната или правна логика. Това би имало за последица твърде сериозна неопределеност в регламентацията на обществените отношения от категорията на процесните, и в твърде сериозна степен би застрашило правото на защита на привлеченото към отговорност лице. Правоприлагането, не може да почива на предположения, а на конкретни факти, обстоятелства и данни.
Констатираните процесуални нарушения са от категорията на съществените, тъй като засягат възможността на наказаното лице
да реализира правото си на защита в пълен обем, т.к.
го поставят в ситуация да гадае при какви обстоятелства е осъществено нарушението, доколкото на ЮЛ са вменени нарушения за
деяния, чието извършване не е установено от проверяващите. Посочените нарушения на процесуалните правила са неотстраними в настоящата въззивна инстанция предвид контролните функции на същата, което влече незаконосъобразност на наказателното постановление и се явяват основание за отмяната му.
С оглед гореизложеното, настоящият състав счита, че атакуваното Наказателно постановление № НП № 23/15.11.2017г. на кмета на Община Ивайловград, с което на основание чл.213 ал.2 от ЗТ на „Букор Щепи” ЕООД, ЕИК *** за нарушение разпоредбите на чл.116 ал.2 от ЗТ е наложена имуществена санкция от 1000лв., следва да бъде отменено като незаконосъобразно.
Водим от изложеното и на основание чл.63 ал.1 пр.3 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ НП № 23/15.11.2017г. на Кмета на Община Ивайловград, с което на основание чл.213 ал.2 от ЗТ на „Букор Щепи” ЕООД, ЕИК ****, за нарушение разпоредбите на чл.116 ал.2 от ЗТ е наложена имуществена санкция от 1000лв., като незаконосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Хасково в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Районен съдия: