Р Е
Ш Е Н И Е
Гр.Ивайловград,
22.11.2018 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Ивайловградският
районен съд, колегия в публично заседание на тридесет и първи октомври, две
хиляди и осемнадесета година в състав:
Председател:
Таня Киркова
при
секретаря М.Й., като разгледа докладваното от съдията НАХД дело № 58 по описа
за 2017 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е образувано по жалба на „Букор Щепи” ЕООД, ЕИК , със седалище и адрес на
управление - с.Мандрица,
общ.Ивайловград, обл.Хасково, ул.”Васил Коларов”, №11, с управител Мария
Николова, която не е съгласна с Наказателно Постановление № НП - 8/30.08.2017г.,
издадено от кмета на Община Ивайловград.
Обяснява, че на основание чл.209 и
чл.213 ал.2 от ЗТ на дружеството е наложена
имуществена санкция от 1000лв.
В
жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност и неправилност на НП:
АУАН бил издаден в нарушение на процесуалните и материално-правни норми. Не били събрани убедителни и достатъчно
доказателства при постановяване на наказващия акт. Не била приложена
разпоредбата на чл.28 от ЗАНН при наличие на основания за това.
За
двете посочени нарушения по чл.209 и чл.213 ал.2 от ЗТ били предвидени отделни
наказания, а АНО наложил едно общо наказание от 1000лв., което било недопустимо
съгласно разпоредбите на чл.18 от ЗАНН.
На основание горесоченото, моли съдът да
отмени атакуваното НП като незаконосъобразно.
В
съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателя поддържа изложеното в жалбата. Кметът на Община
Ивайловград, чрез своя пълномощник оспорва
жалбата като неоснователна. Навежда
доводи за законосъобразност и правилност на наказателното постановление. Възразява
срещу твърдението за допуснати процесуални нарушения при издаване на НП и АУАН.
ДОКАЗАТЕЛСТВА
и ФАКТИ по ДЕЛОТО
Акт за установяване на административно
нарушение № 2/02.08.2017г. е съставен от
С. М. - старши специалист в Дирекция „Строителство и Инвестиции” при Община
Ивайловград, против „Букор Щепи” ЕООД,
ЕИК
Съгласно
същият на 08.07.2017г., около 16 часа, в присъствието на свидетелите К.Д. и Х.Х.,
се установява, че къща за гости „Букор Щепи” е
извършвала дейност „хотелиерство” в противоречие с разпоредбите на ЗТ. Видно от Заповед №376/06.06.2014г. на кмета на Община Ивайловград и Удостоверение №2/06.06.2014г., къща за гости „Букор Щепи”, стопанисвана от „Букор Щепи” ЕООД била категоризирана по вид като „къща за гости” и категория „две звезди”. Към момента на проверката хотелиерът „ Букор Щепи
” ЕООД не бил прекратявал дейността
в обект – къща за гости „Букор Щепи”.
В акта е
посочено, че на мястото на извършване на
нарушението – къща за гости „Букор
Щепи”, около 16.00часа, проверяващите
установили, че в обекта липсва изложена на видно място категорийна символика,
включваща удостоверение и табела. При проверката в присъствието на Х.П. – работник, назначен на трудов договор в
„Букор Щепи”, ЕИК , било констатирано, че към момента няма данни за настанени туристи в регистъра за
настанените лица на обект къща за гости „Букор Щепи”, но било установено
наличието на една заета стая № 2, с двама настанени в нея граждани.
По
този начин били нарушени разпоредбите на чл.114 т.3 и чл.116 ал.2 от ЗТ. Актът
е връчен на представляващия
жалбоподателя на 02.08.2017г.
НП
№ НП - 8/30.08.2017г. е издадено въз основа на
АУАН №2/02.08.2017г., като изложените обстоятелства, при които е
извършено нарушението повтарят тези в АУАН. За посочените в АУАН нарушения на чл.114 т.3 и чл.116 ал.2 от ЗТ АНО е наложил имуществена санкция на основание чл.209 и чл.213 ал.2 от ЗТ в размер на 1000лв. От разписката
към НП се установява, че то е връчено на управителя на дружеството на 10.10.2017г.
Свидетелите с оглед направените в този период
няколко проверки на обекта и отдалечеността във времето не са категорични
относно установените обстоятелства.
ПРАВНИ СЪОБРАЖЕНИЯ
Жалбата
е подадена в срок от имащо правен
интерес лице, поради което е процесуално допустима.
Автори на
атакуваното НП № 8/30.08.17г. и АУАН №2/02.08.2017г. са оправомощени за това длъжностни лица, съобразно разпоредбите
на чл.175 ал.2 вр. с чл. 171ал.1 т.4 вр.
с чл.179 ал.1 т.2 и ал.2 т.1 от ЗТ и Заповед №166/17.03.2016г.
След анализ на описаните в процесните АУАН и НП
обстоятелства, доказателствата по делото, отнесени към приложимите правни
норми, съдът намира, че жалбата
е основателна.
Още в АУАН е налице несъответствие
между словесното описание на нарушението: „липсва изложена на
видно място категорйната символика, включваща удостоверение и табела” и
правната му квалификация по чл.114, т.3 от ЗТ, съгласно
който: „Лицата,
извършващи хотелиерство и/или ресторантьорство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3,
са длъжни да поставят в близост до входа на туристическия обект табелата по чл. 132, ал. 1 и
следната информация: фирмата, седалището и адреса на управление на търговеца; работното време на туристическия обект - за
заведенията за хранене и развлечения; имената на управителя на обекта с телефон
за контакт”.
На свой ред чл.132. (1) от ЗТ регламентира, че на категоризираните места за настаняване се
издава категорийна символика в зависимост от техния вид и категория, включваща
удостоверение и табела, които
се поставят на видно място в обекта.
Следователно едва с този текст се вменява
и задължението в туристическия
обект да се поставя на видно място и
друг елемент на категорийната символика, а именно удостоверение.
Правилата
на чл.209 от ЗТ изискват ако ЕТ или ЮЛ в
категоризиран туристически обект по чл. 3, ал. 2, т. 1 - 3 не
постави информацията по чл. 114, т. 3 ЗТ, да бъде санкционирано с
имуществена санкция в размер от 500 до 1000 лв., т.е. не става дума за категорийна символика, а за информацията
по чл. 114, т. 3 ЗТ, включваща фирмата, седалището и адреса на управление
на търговеца;
работното време на
туристическия обект - за заведенията за хранене и развлечения; имената на
управителя на обекта с телефон за контакт”.
Следователно е наложена санкция за неустановено нарушение.
Що се касае до
второто вменено на жалбоподателя нарушение, съдът намира, че при образуването и провеждането на
административно-наказателното производство е допуснато идентично нарушение, доколкото в разпоредбите на член 116
ал.1 от ЗТ е указано, че лицата, извършващи хотелиерство следва да водят регистър за настанените туристи със
съдържание на данните, утвърдени от министъра на туризма и публикувани на интернет страницата
на Министерството на туризма. В ал.2, ал.3 и
ал.4 са посочени начините на водене на
този регистър в зависимост от вида
туристиченския обект. От описаната в
акта и НП фактическа обстановка е
видно, че не са вписани в съществуващия регистър две лица, които са били
настанени в стая №2, но не се сочи за установени несъответствия във водения от
хотелиера регистър за настанените туристи с указания начин и по образец, утвърден от министъра на
икономиката, енергетиката и туризма.
Закономерен е
изводът, че както в акта, така и в
процесното НП установените нарушения не са намерили
правилна правна квалификация. Неточна е тя и при
посочване на санкциониращите
текстове в НП. Налице е несъответствие между фактическото и
юридическо обвинение повдигнато на нарушителя, което рефлектира и в приложените
санкциониращи норми. Този пропуск съществено нарушава
императивните правила на чл. 42, т. 4 и т. 5 и чл. 57, ал. 1,
т. 5 и т. 6 от ЗАНН.
Не на последно
място следва да се отбележи, че за вменените две нарушения и посочени две
санкциониращи норми, АНО е наложил едно общо наказание – имуществена санкция от
1000лева. От една страна не става ясно за кое от нарушенията е наложено то, а
от друга съгласно правилата на административно-наказателното производство –
чл.18 от ЗАНН е недопустимо да се определя общо наказание за извършени две или
повече нарушения.
Необходимият обем информация, който следва да съдържа наказателното постановление е посочен в чл. 57 от ЗАНН. Визираните
в чл.57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН - описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено,
обстоятелствата, при които е извършено, доказателствата, които го потвърждават,
както и законните разпоредби, които са били нарушени виновно, съставляват
мотивите - фактическите и правни основания на
постановения от АНО акт. Изискването за обосноваване на наказателното
постановление е една от гаранциите за законосъобразност на същото, които
законът е установил за защита правата на административно-отговорните лица. Това дава
възможност на лицето, чиято административно-наказателна отговорност е ангажирана да организира адекватно защитата си след като разбере в какво е
обвинен, съответно наказан. Същевременно наличието на мотиви улеснява и прави
възможен контрола върху законосъобразността и правилността на акта, упражняван
при обжалването му пред съда. ЗАНН определя
неспазването разпоредбите на чл.57 ал.1 чрез непълно и неясно посочване на
всички признаци на фактическия състав на нарушението, което по същността си е
мотивиране на волеизявлението на АНО, като съществено нарушение на закона и е основание
за отмяна на НП.
Видно е, че цитираните неясноти и пропуски на АУАН
и НП не дават задоволителен отговор на
въпроса за какво точно административно нарушение е ангажирана отговорността, съответно санкциониран жалбоподателят, доколкото липсва съответствие между словестното описание на нарушението и
цифровата му правна квалификация. Описанието на неправомерното деяние и съответстващите му законни разпоредби, които са
нарушени, трябва да са дадени точно и ясно, по начин, небудещ никакво съмнение и при пълно
съответствие на словестното описание и цифровата правна квалификация. Основните елементи на акта за установяване на административно
нарушение и на наказателното постановление, не могат да бъдат извличани по пътя
на формалната или правна логика. Това би имало за последица твърде сериозна
неопределеност в регламентацията на обществените отношения от категорията на
процесните, и в твърде сериозна степен би застрашило правото на защита на
привлеченото към отговорност лице. Правоприлагането, не може да почива на
предположения, а на конкретни факти, обстоятелства и данни.
Констатираните процесуални нарушения са от категорията на съществените, тъй
като засягат възможността на наказаното лице да реализира правото си на защита в пълен обем, т.к. го
поставят в ситуация да гадае при какви обстоятелства е осъществено нарушението, доколкото на ЮЛ са
вменени нарушения за деяния, чието
извършване не е установено от проверяващите. Посочените нарушения на процесуалните правила
са неотстраними в настоящата въззивна инстанция предвид контролните функции на
същата, което влече незаконосъобразност на наказателното постановление и се
явяват основание за отмяната му.
С оглед гореизложеното, настоящият състав счита, че атакуваното Наказателно постановление № НП
№ 8/30.08.2017г. на кмета на Община Ивайловград, с което на основание чл.209 и чл.213 ал.2 от ЗТ на „Букор
Щепи” ЕООД, ЕИК за нарушение разпоредбите на чл.114 т.3
и чл.116 ал.2 от ЗТ е наложена имуществена санкция от 1000лв., следва да бъде отменено като незаконосъобразно.
Водим
от изложеното и на основание чл.63 ал.1
пр.3 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ НП № 8/30.08.2017г. на Кмета на Община Ивайловград, с което на основание чл.209 и чл.213 ал.2 от ЗТ на „Букор Щепи” ЕООД, ЕИК , за
нарушение разпоредбите на чл.114 т.3 и
чл.116 ал.2 от ЗТ е наложена имуществена санкция от 1000лв., като незаконосъобразно.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Хасково в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните.
Районен съдия: