Р     Е     Ш     Е     Н    И    Е

 

Гр. Ивайловград, 07.02.2014 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ивайловградският районен съд, колегия в публично заседание на двадесет и втори януари, две хиляди и четиринадесета година в състав:

 

Председател: Таня Киркова

 

при секретаря М.Й., като разгледа докладваното от съдията Н.А.Х. дело №120 по описа за 2012 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

                      Производството е образувано по жалба на С.И.Т.,***, който не е съгласен с Наказателно постановление № 11010826/08.11.2012г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с което му е наложено административно наказание - "Глоба" в размер на 100 лева на основание чл.65 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки  във вр. с чл.32, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания  за нарушение на чл.34, ал.1 от НВМОП.

                   Моли да се отмени наказателното постановление поради незаконосъобразност, неправилност, необоснованост, като изтъква аргументи за субективно отношение при извършената проверка,  липсващи доказателства за извършване на нарушението, респективно за умисъл в поведението на нарушителя. Сочи, че  към момента на издаване на АУАН и на процесното НП,  НВМОП  била отменена.

                    В съдебно заседание не се явява, вместо него пледира процесуалният  му представител. Последният поддържа жалбата. Прилага и писмена защита, в която излага и други аргументи в защита на  искането  за отмяна на  атакуваното НП:  изтекла абсолютна погасителна давност  по смисъла на чл.81 ал.3 от НК, във вр. с чл.11 ЗАНН;  липсвали мотиви относно неприлагането на чл.28 ЗАНН; нарушението било извършено не от кмета, а от служител на общината.

                     Процесуалният представител на АНО - Директорът на АДФИ, в съдебно заседание оспорва жалбата.

 

 

ДОКАЗАТЕЛСТВА И ФАКТИ ПО ДЕЛОТО

 

 

                     АУАН №11010826/22.05.2012г., съставен от Н.С. – главен финасов инспектор  в отдел ІІ към дирекция  ”Извънпланова инспекционна дейност” на АДФИ – София, удостоверява, че С.И.Т., в качеството си на  кмет на Община –Ивайловград и възложител на обществени поръчки по смисъла на чл.7, т.1 от ЗОП не  е изпратил до Агенцията за вписване в Регистъра на обществените поръчки информация за изпълнен договор в нормативно установения срок – не по-късно от 7 дни след приключване на изпълнението. Посочено е, че с деянието си е нарушил  разпоредбите на чл.34 ал.1 от НВМОП.

                             В АУАН е изложена следната фактическа обстановка: „С Решение Р-5/15.09.2010г., кметът на общината С.Т. е открил процедура за възлагане на малка обществена поръчка с обособени позиции чрез открит конкурс с правно основание чл.З, ал.2 от НВМОП и с предмет „Зимно поддържане и снегопочистване на общинска пътна мрежа на територията на община Ивайловград през експлоатационния сезон 2010/2011 година по 5 обособени позиции". Обособените позиции са следните: Район №1 - 43.3 км.;  Район №2- 34.3 км.;Район №3 - 42 км.;   Район №4 - 33.5 км. и Район №5 - 46.6 км. С Решение № Р-7/28.10.2010г. кметът на Община Ивайловград С.Т. е обявил класирането на участниците в открития конкурс, като на първо място по обособени позиции №№1,2,3,4 и 5 е класирал  "Пътно поддържане-Свиленград" ЕООД. В резултат на проведената процедура е сключен договор № Д-21/16.11.2010г. между Община Ивайловград и "Пътно поддържане-Свиленград" ЕООД Свиленград с предмет: „Зимно поддържане и снегопочистване на общинска пътна мрежа на територията на община Ивайловград през експлоатационния сезон 2010/2011 година по 5 обособени позиции". За изпълнение на извършените работи по сключения договор е съставен двустранно подписан сертификат №1 от 04.04.2011г. от представители на възложителя и изпълнителя, въз основа на които е извършено заплащането на изпълнителя. Съгласно чл.34, ал.1 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки, /приложима ред. ДВ бр.З от 2009г./, възложителят е длъжен да изпрати информация за всеки сключен в резултат на проведена процедура договор за малка обществена поръчка до агенцията за вписване в Регистъра на обществените поръчки не по-късно от 7 дни след сключването на договора, и след неговото изпълнение. За окончателното приемане на извършените работи по отделните обособени позиции е съставен сертификат №1, /протокол/ с дата - 04.04.2011г. Последното плащане по договора към "Пътно поддържане-Свиленград" ЕООД - Свиленград е извършено с платежно нареждане на 06.04.2011г. по фактура 430/04.04.2011г. на стойност 54 744.64 лв. с ДДС. Следователно договорът е изпълнен на 06.04.2011г. Нормативно установеният срок за изпращане на следващата се информация, а именно за изпълнен договор е в периода от 07.04.2011г. до 13.04.2011г. Съгласно съставен констативен протокол от 02.05.2012г. информация за изпълнение на договор№ Д-21/16.11.2010г. между Община Ивайловград и "Пътно поддържане-Свиленград" ЕООД – Свиленград, с предмет: „Зимно поддържане и снегопочистване на общинска пътна мрежа на територията на община Ивайловград през експлоатационния сезон 2010/2011година по 5 обособени позиции" до АОП не е изпратена. След като възложителят в горепосочения период не е изпратил информация за изпълнения договор в нормативно установения срок е нарушил разпоредбата на чл.34, ал.1 от НВМОП, /ДВ бр.З от 2009г./. Нарушението е извършено на 14.04.2012 година.”

                       За място на извършване на нарушението е посочено - Община Ивайловград, гр.Ивайловград, при и по повод изпълнение на служебни задължения.

                        Записано е, че  актът за установяване на административно нарушение е съставен на основание чл.66, ал.1 от НВМОП при финансова инспекция на Община Ивайловград, обл.Хасковска, възложена на основание чл.10 ал.1,т.3 и чл.5,т.5 от ЗДФИ със заповед № ФК-10-140/02.02.2012г., изменена със заповед №ФК-10-326/20.03.2012г., изменена със заповед № ФК-10-523/10.05.2012г. на директора на АДФИ. Нарушението било извършено за   първи път. Нарушителят не  направил възражения при връчването на акта в присъствието на актосъставителя и един свидетел.

                   На 08.11.2012г., въз основа на така съставения АУАН, Т. П. - Директор на АДФИ, оправомощена като административно-наказващ орган със Заповед № ЗМФ-450/10.04.2012г. на Министъра на финасите, издала НП № 11010826/08.11.2012г., в което били възпроизведени фактическите обстоятелства, описани в АУАН, като за дата на извършване на нарушението е записана - 14.04.2011г.  На жалбоподателя е наложено административно наказание - "Глоба" в размер на 100 лева на основание разпоредбата на  чл. 65 от НВМОП във вр. с чл. 32, ал. 1 от ЗАНН за нарушение на чл. 34, ал. 1 от НВМОП.

                   НП е  връчено на нарушителя на 14.11.2012 г., с писмо с обратна разписка.   На 20.11.2012г.,  в законоустановения срок е подадена жалба срещу процесното НП.

                  Към АНП са приложени  още писмени доказателства: Заповед № ЗМФ-450/10.04.2012г. на Министъра на финасите, с която  опълномощава директорите на  АДФИ да издават НП въз основа на АУАН, съставени за нарушения на  НВМОП.   Заповеди № ФК-10-140/02.02.2012г., № ФК-10-326/20.03.2012г. и № ФК-10-523/10.05.2012г.,  с които директорът на АДФИ възлага на актосъставителя – свидетеля Н.С. – главен финасов инспектор и Янчо И. – старши финансов инспектор при АДФИ, да извършат финасова инспекция на Община Ивайловград, включително и проверка за законосъобразност при прилагане нормативната уредба за възлагане на обществени поръчки през 2010г. и 2011г., в периода 07.02.2012г. – 06.06.2012г.

                    Видно от приложената конкурсна документация с Решение № Р-5/15.09.2010г., кметът  на Община-Ивайловград е открил процедура за възлагане на малка обществена поръчка по реда на НВМОП с предмет: “Зимно поддържане и снегопочистване на общинска пътна мрежа, разпределена на територията на община Ивайловград и кварталите, обособени в пет района за експлоатационния сезон 2010 /2011г.”

                     "Пътно поддържане-Свиленград" ЕООД - Свиленград спечелило обществената поръчка  по 5-те  обособени позиции и между страните бил подписан № Д-21/16.11.2010г. с предмет: „Зимно поддържане и снегопочистване на общинска пътна мрежа на територията на община Ивайловград през експлоатационния сезон 2010/2011 година по 5 обособени позиции", като в чл.3 от договора е уговорен срок на изпълнение на поръчката  - 15.04.2011г.

                      По Фактура №0000000346/16.11.2010г. и с платежно нареждане от 22.11.2010г. е изплатен аванс от 15 000лв. на фирмата –изпълнител.  Фактура №0000000430/04.04.2011г., е съставена от  изпълнителя за последното  плащане по договора, което е извършено с платежно нареждане на 06.04.2011г.

                  От Констативен протокол с дата 02.05.2012г., подписан от  актосъставителя и други двама свидетели става ясно,  че не е изпратена информация за изпълнението на Договор № Д-21/16.11.2010г., сключен  между Община Ивайловград и "Пътно поддържане-Свиленград" ЕООД Свиленград с предмет: „Зимно поддържане и снегопочистване на общинска пътна мрежа на територията на община Ивайловград през експлоатационния сезон 2010/2011 година по 5 обособени позиции” до АОП.

                Деловодна информация за изпълнен договор, изпратена от Община –Ивайловград до АОП, за уникален номер на поръчката в Регистъра на обществените поръчки - № 00041-2010-0003 за  № Д-21/16.11.2010г. с предмет: „Зимно поддържане и снегопочистване на общинска пътна мрежа на територията на община Ивайловград през експлоатационния сезон 2010/2011 година по 5 обособени позиции" сочи за срок на изпълнение -  начална дата – 16.11.2010г. и крайна дата – 15.04.2011г.. В раздел ІV: Изпълнение на договора за дата на приключване на договора е посочена дата 15.04.2011г.. В раздел VІ. за дата  на изпращане на информацията е посочена 19.04.2011г.

                   Приложеният  към АНП  сертификат №1 от 04.04.2010г., сочи вида, количеството и цената на  извършените  от Пътно поддържане-Свиленград" ЕООД - Свиленград услуги към 31.03.2011г. в общ размер от 69 744.65лв.               

                     Видно от Писмо изх.№ 11-00-147-1/08.11.2013г. на Община Ивайловград, М. Г. или друг служител на общината не били упълномощавани да изпълняват функциите на възложител по НВМО, а с Писмо Изх.№11-00163/1 от 03.12.2013г. отговарят, че няма изпратено уведомление до АОП по приключване  на Договор № Д-21/16.11.2010г.

                      От Длъжностна характеристика за длъжността “Старши специалист” в отдел “Градоустройство и управление на общинската собственост”, изпълнявана от М. Г., се установява, че на същата са вменени задължения  по подготовка  процедурите за провеждане на търговете по обществени поръчки, както и тяхното документиране до приключване на договорните отношения.              

                       При разпита си в съдебно заседание  актосъставителят поддържа констатираното от него в АУАН. Свидетелката Мария Г. твърди, че е представила информация в срок за изпълнение на Договор №21/16.11.2010г.

 

 

П Р А  В  Н И     И З В О Д И

 

                       

                      Жалбата е подадена в срок и от надлежна страна, поради което е процесуално допустима. АУАН и НП са  издадени от компетентни органи  по смисъла на чл.127 ЗОП  и  чл. 66 НВМОП.

                     Съдът след като съобрази приложимите материални и процесуални правни норми,  установи, че при издаването на процесното НП са допуснати съществени нарушения на правилата на АНП, които правят наказващият акт негоден да породи правни последици.

                     Наказанието е наложено за нарушение на чл.34, ал.1  от НВМОП, редакция ДВ, бр.3 от 2009 г., в сила от 01.01.2009г., съгласно която възложителят е длъжен да изпрати информация за всеки сключен в резултат на проведена процедура договор за малка обществена поръчка до Агенцията за вписване в Регистъра на обществените поръчки, не по-късно от 7 дни след сключването на договора, и след неговото изпълнение.

                       За да наложи  административната санкция, АНО се е позовал на чл.65 НВМОП, който препраща  към наказващата норма на  чл. 32 от ЗАНН. Към момента на  издаване на  процесното НП, а  и на АУАН, този  нормативен акт, в частност  нормата на чл.65, са  отменени, с Постановление № 38 от 23 февруари 2012г. за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет - ДВ, бр. 17 от 28 февруари 2011г., в сила от 26.02.2012г.. Съответно отменена е и препращащата норма на чл.65 НВМОП по силата, на която нарушенията на Наредбата се санкционират от общата норма на чл.32, ал.1 от ЗАНН. А след като е отменена препращащата норма и не е заменена с друга такава, налагането на наказание за нарушение на чл.34, ал.1 от НВМОП, който съгласно чл.32, ал.4 ЗАНН, няма самостоятелно действие, е лишено от правно основание и поради това незаконосъобразно.

                     В този смисъл е практиката на АС – Хасково по идентични случаи на налагане на наказания от АДФИ на основание чл. 65 НВМОП, вр. чл. 32, ал. 1 от ЗАНН: Решение № 160/29.04.2013г. по КАНД № 122/2013г.; Решение № 167/10.04.2013г. по КАНД № 123/2013г.; Решение № 169/16.04.2013г. по КАНД № 130/2013 г., а също сочените от защитата: Решение № 299/2012 г. по КАНД № 314/2012 г. и Решение № 365/2012 г. по КАНД № 358/2012 г. на АС – Търговище и други.

                    АНО е допуснал е съществено противоречие между  основни   признаци на фактическия състав на нарушението, като в АУАН е записал за дата на извършване на наруението - 14.04.2012г., а в НП – 14.04.2011г., което  определено  внася неяснота във фактическата  обстановка, която съдът следва да изяснява, а и затруднява защитата на жалбоподателя.

                 Вземайки предвид  установените  съществени процесуални нарушения при издаването на АУАН и  атакуваното  НП, съдът не следва  да разглежда  спора по същество.

                 С оглед на изложеното, съдът намира НП № 11010826/08.11.2012г. на Директора  на АДФИ, с което на С.И.Т. *** е наложено административно наказание - "Глоба" в размер на 100 лева на основание чл. 65 от НВМОП във вр. с чл. 32, ал. 1 от ЗАНН за нарушение на чл. 34, ал.1 от  НВМОП, за незаконосъобразно, поради което и следва да бъде отменено.

                   Водим от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

 

 

Р  Е  Ш  И:

 

                  ОТМЕНЯВА НП № 11010826/08.11.2012г. на Директора на АДФИ, с което на С.И.Т., с ЕГН ********** е наложено административно наказание - "Глоба" в размер на 100 лева на основание чл.65 от НВМОП във вр. с чл.32, ал.1 от ЗАНН за нарушение на чл.34, ал.1 от НВМОП.

                 Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Хасково в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.                                                       

 

                                                                     

 

 

                                                                                 Районен съдия: