Р     Е     Ш     Е     Н    И    Е

 

Гр. Ивайловград, 06.02.2014 г.

 

 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ивайловградският районен съд, колегия в публично заседание на двадесет и втори януари, две хиляди и четиринадесета година в състав:

 

Председател: Таня Киркова

 

при секретаря М.Й., като разгледа докладваното от съдията Н.А.Х. дело № 118 по описа за 2012 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

                      Производството е образувано по жалба на С.И.Т.,***, който не е съгласен с Наказателно постановление № 11010824/08.11.2012г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с което му е наложено административно наказание - "Глоба" в размер на 100 лева на основание чл.65 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки  във вр. с чл.32, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания  за нарушение на чл.34, ал.1 от НВМОП.

                   Моли да се отмени наказателното постановление поради незаконосъобразност, неправилност, необоснованост, като изтъква аргументи за субективно отношение при извършената проверка,  липсващи доказателства за извършване на нарушението, респективно за умисъл в поведението на нарушителя. Сочи, че  към момента на издаване на АУАН и на процесното НП,  НВМОП  била отменена.

                    В съдебно заседание не се явява, вместо него пледира процесуалният  му представител. Последният поддържа жалбата. Прилага и писмена защита, в която излага и други аргументи в защита на  искането  за отмяна на  атакуваното НП:  изтекла абсолютна давност  по смисъла на чл.81 ал.3 от НК, във вр. с чл.11 ЗАНН;  липсвали мотиви относно неприлагането на чл.28 ЗАНН; нарушението било извършено не от кмета, а от служител на общината.

                     Процесуалният представител на АНО - Директорът на АДФИ, в съдебно заседание оспорва жалбата.

 

 

ДОКАЗАТЕЛСТВА И ФАКТИ ПО ДЕЛОТО

 

 

                     АУАН №11010824/22.05.2012г., съставен от Н.С. – главен финасов инспектор  в отдел ІІ към дирекция  ”Извънпланова инспекционна дейност” на АДФИ – София, удостоверява, че С.И.Т., в качеството си на  кмет на Община –Ивайловград и възложител на обществени поръчки по смисъла на чл.7, т.1 от ЗОП не  е изпратил до Агенцията за вписване в Регистъра на обществените поръчки информация за изпълнен договор в нормативно установения срок – не по-късно от 7 дни след приключване на изпълнението. Посочено е, че с деянието си е нарушил  разпоредбите на чл.34 ал.1 от НВМОП.

                             В АУАН е изложена следната фактическа обстановка: „С Решение № Р-2/22.03.2010г., кметът на общината - С.Т. е открил процедура за възлагане на малка обществена поръчка чрез открит конкурс с правно основание чл.З, ал.2 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки, с предмет „Основен ремонт на местни общински пътища в Община Ивайловград за 2010г." по 10 обособени позиции. С Решение № Р-3 /25.05.2010г. кметът на Община Ивайловград - С.Т. е обявил класирането на участниците в открития конкурс, като на първо място по обособени позиции:  позиция  № 2 - „Път №НКV 2030/ІІ-59, Крумовград - с.Конници - с.Розино/ІІІ-5906", обособена позиция №6 - „Път №НКV 3053/ІІІ-598, с.Свирачи-с.Мандрица-с.Одринци-с.Сив кладенец", обособена позиция №7 - „Път №НКV 3044/ІІІ-Черни рид- Рогозово-крепост „Лютица", обособена позиция №9 - „Път №НКV 3044/ІІІ-с.Железино - Бели Дол - с.Ботурче" и обособена позиция № 10 - „Път №НКV 3044/ІІІ-Ивайловград - с.Горноселци - с.Долноселци" е класирал „Пи Ес Ай" АД, гр.Ст.Загора.  В резултат на проведената процедура е сключен договор № Д-12/17.06.2010г. между Община Ивайловград и „Пи Ес Ай" АД, гр.Стара Загора с предмет: „Основен ремонт на местни общински пътища в Община Ивайловград за 2010г." по 5 обособени позиции на стойност 98 469.21 лв. без ДДС. За изпълнение на извършените строителни работи по сключения договор са съставени 8 двустранно подписани сертификати, /протоколи/ от представители на възложителя и изпълнителя. Съгласно чл.34, ал.1 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки, /приложима ред. на ДВ бр.3 от 2009г./ възложителят е длъжен да изпрати информация за всеки сключен в резултат на проведена процедура договор за малка обществена поръчка до Агенцията за вписване в Регистъра на обществените поръчки не по-късно от 7 дни след сключването на договора, и след неговото изпълнение. На 08.09.2010 година е подписан Констативен протокол за окончателното приемане на извършените строителни работи по сключения договор. Последното плащане по договора към „Пи Ес Ай" АД, гр.Стара Загора е извършено с пл.нареждане на 21.09.2010г. по фактура № №0060000232/15.09.2010г. Следователно договора е изпълнен на 21.09.2010г. Нормативно установения срок за изпращане на следващата се информация, а именно за изпълнен договор, е в периода от 22.09.2010г. до 28.09.2010г. С писмо изх.№ 91-31-15/10.12.2010г. е изпратена информация до Агенцията за вписване в Регистъра на обществените поръчки за изпълнението на договор № Д-12/17.06.2010г. с предмет: „Основен ремонт на местни общински пътища в Община Ивайловград за 2010г." по 5 обособени позиции, сключен с „Пи Ес Ай" АД, гр.Стара Загора. След като възложителят в горепосочения период не е изпратил информация за изпълнения договор в нормативно установения срок, е нарушил разпоредбата на чл.34, ал.1 от НВМОП, /ДВ бр.З от 2009г./. Нарушението е извършено на 29.09.2010 година.”

                       За място на извършване на нарушението е посочено - Община Ивайловград, гр.Ивайловград, при и по повод изпълнение на служебни задължения.

                        Записано е, че  актът за установяване на административно нарушение е съставен на основание чл.66, ал.1 от НВМОП при финансова инспекция на Община Ивайловград, обл.Хасковска, възложена на основание чл.10 ал.1,т.З и чл.5,т.5 от ЗДФИ със заповед № ФК-10-140/02.02.2012г., изменена със заповед №ФК-10-326/20.03.2012г., изменена със заповед № ФК-10-523/10.05.2012г. на директора на АДФИ. Нарушението било извършено за   първи път. Нарушителят не  направил възражения при връчването на акта в присъствието на актосъставителя и един свидетел.

                   На 08.11.2012г., въз основа на така съставения АУАН, Теменужка Петкова - Директор на АДФИ, оправомощена като административно-наказващ орган със Заповед № ЗМФ-450/10.04.2012г. на Министъра на финасите, издала НП № 11010824/08.11.2012г., в което били възпроизведени фактическите обстоятелства, описани в АУАН. На жалбоподателя било наложено административно наказание - "Глоба" в размер на 100 лева на основание разпоредбата на  чл. 65 от НВМОП във вр. с чл. 32, ал. 1 от ЗАНН за нарушение на чл. 34, ал. 1 от НВМОП.

                   НП е  връчено на нарушителя на 14.11.2012 г.с писмо с обратна разписка.   На 20.11.2012 г. в законоустановения срок е подадена жалба срещу процесното НП.

                  Към АНП са приложени  още писмени доказателства: Заповед № ЗМФ-450/10.04.2012г. на Министъра на финасите, с която  опълномощава директорите на  АДФИ да издават НП въз основа на АУАН, съставени за нарушения на  НВМОП.

                 Заповеди № ФК-10-140/02.02.2012г., № ФК-10-326/20.03.2012г. и № ФК-10-523/10.05.2012г.,  с които директорът на АДФИ възлага на актосъставителя – свидетеля Н.С. – главен финасов инспектор и Я. И. – старши финансов инспектор при АДФИ, да извършат финасова инспекция на Община Ивайловград, включително и проверка за законосъобразност при прилагане нормативната уредба за възлагане на обществени поръчки през 2010 г. и 2011 г., в периода 07.02.2012 г. – 06.06.2012 г. Видно от приложената конкурсна документация с Решение № Р-2 от 22.03.2010г., кметът  на Община-Ивайловград е открил процедура за възлагане на малка обществена поръчка по реда на НВМОП по вид “открит конкурс” с предмет: “Основен ремонт на местни и общински пътища в Община Ивайловград за 2010г.” по 10 обособени позиции. Документи за участие в конкурса подали 5 търговски дружества.  „Пи Ес Ай" АД, гр.Стара Загора спечелило обществената поръчка  по 5 обособени позиции - № 2,6,7,9,10 и между страните бил подписан № Д-12/17.06.2010г. с предмет: „Основен ремонт на местни общински пътища в Община Ивайловград за 2010г." Констативният протокол  от 8.9.2010г. установява, че възложената работа е завършена и обектът се предава на възложителя за експлоатация. Деловодна информация за изпълнен договор, изпратена от Община –Ивайловград до АОП, сочи за дата на приключване на договора 10.08.2010г., а за дата на изпращане на информацията 10.12.2010г.   Фактура №0060000232/15.09.2010г., е съставена от  изпълнителя за последното  плащане по договора, което е извършено с платежно нареждане на 21.09.2010г. От Длъжностна характеристика за длъжността “Старши специалист” в отдел “Градоустройство и управление на общинската собственост” изпълнявана от Мария Герганова, се установява, че на същата са вменени задължения  по подготовка  процедурите за провеждане на търговете по обществени поръчки, както и тяхното документиране до приключване на договорните отношения.

                   Видно от Писмо изх.№ 11-00-147-1/08.11.2013г. на Община Ивайловград, М. Г. или друг служител на общината не били упълномощавани да изпълняват функциите на възложител по НВМО.

                    При разпита си в съдебно заседание  актосъставителят поддържа констатираното от него в АУАН. Свидетелката М. Г. обяснява, че в качеството си на “Старши специалист” в отдел “Градоустройство и управление на общинската собственост” на Община – Ивайловград изпълнявала техническата работа по оформяне на  досиетата по изпълнение на възложените обществени поръчки. Изпращането на  уведомление било просрочено т.к. финансирането на договорите било забавено.

                     

 

П Р А  В  Н И     И З В О Д И

                      

                    Жалбата е подадена в срок и от надлежна страна, поради което е процесуално допустима. АУАН и НП са  издадени от компетентни органи  по смисъла на чл. 127 ЗОП  и  чл. 66 НВМОП.

                     Съдът след като съобрази приложимите материални и процесуални правни норми,  установи, че при издаването на процесното НП са допуснати съществени нарушения на правилата на АНП, които правят наказващият акт негоден да породи правни последици.

                            Наказанието е наложено за нарушение на чл.34, ал.1  от НВМОП, редакция ДВ, бр. 3 от 2009 г., в сила от 01.01.2009 г., съгласно която възложителят е длъжен да изпрати информация за всеки сключен в резултат на проведена процедура договор за малка обществена поръчка до Агенцията за вписване в Регистъра на обществените поръчки, не по-късно от 7 дни след сключването на договора, и след неговото изпълнение.

                       За да наложи  административната санкция, АНО се е позовал на чл.65 НВМОП, който препраща  към наказващата норма на  чл. 32 от ЗАНН. Към момента на  издаване на  процесното НП, а  и на АУАН, този  нормативен акт, в частност  нормата на чл.65, са  отменени, с Постановление № 38 от 23 февруари 2012г. за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет - ДВ, бр. 17 от 28 февруари 2011г., в сила от 26.02.2012г.. Съответно отменена е и препращащата норма на чл.65 НВМОП по силата, на която нарушенията на Наредбата се санкционират от общата норма на чл.32, ал.1 от ЗАНН. А след като е отменена препращащата норма и не е заменена с друга такава, налагането на наказание за нарушение на чл.34, ал.1 от НВМОП, който съгласно чл.32, ал.4 ЗАНН, няма самостоятелно действие, е лишено от правно основание и поради това незаконосъобразно.

                     В този смисъл е практиката на АС – Хасково по идентични случаи на налагане на наказания от АДФИ на основание чл. 65 НВМОП, вр. чл. 32, ал. 1 от ЗАНН: Решение № 160/29.04.2013г. по КАНД № 122/2013г.; Решение № 167/10.04.2013г. по КАНД № 123/2013г.; Решение № 169/16.04.2013г. по КАНД № 130/2013 г., а също сочените от защитата: Решение № 299/2012 г. по КАНД № 314/2012 г. и Решение № 365/2012 г. по КАНД № 358/2012 г. на АС – Търговище и други.

                     Вземайки предвид  установените  съществени процесуални нарушения при издаването на  атакуваното  НП, съдът не следва  да разглежда  спора по същество.

                      С оглед на изложеното, съдът намира НП № 11010824/08.11.2012г. на Директора  на АДФИ, с което на С.И.Т. *** е наложено административно наказание - "Глоба" в размер на 100 лева на основание чл. 65 от НВМОП във вр. с чл. 32, ал. 1 от ЗАНН за нарушение на чл. 34, ал.1 от  НВМОП, за незаконосъобразно, поради което и следва да бъде отменено.

                   Водим от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

 

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯВА НП № 11010824/08.11.2012г. на Директора на АДФИ, с което на С.И.Т., с ЕГН ********** е наложено административно наказание - "Глоба" в размер на 100 лева на основание чл.65 от НВМОП във вр. с чл.32, ал.1 от ЗАНН за нарушение на чл.34, ал.1 от НВМОП.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Хасково в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.                                                       

 

                                                                     

 

 

                                Районен съдия: