Р Е
Ш Е Н И
Е
Гр.Ивайловград 24.10.2017г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Ивайловградският районен съд,колегия в публично заседание
на единадесети октомври, две хиляди и седемнадесета година в състав:
Председател: Т.Киркова
при секретаря Мара Йорданова,като разгледа докладваното
от съдията гр.д.№ 48 по описа на съда за 2017г.,и за да се произнесе,взе пред
вид следното:
Производството
по делото е образувано по искова молба на „СП - ТРАНС” ЕООД, ЕИК
105524082, със седалище и адрес на управление: гр.Видин, Западна складова зона,
представлявано от управителя С.Т.С., срещу „КЕМЪЛ ВАЛИ” ООД, ЕИК 202326420, със седалище и адрес на управление: с. Камилски
дол, общ. Ивайловград, представлявано от управителя Васко Василев Фоти. Цената на заявената
претенция е 4580 лв. /четири
хиляди петстотин и осемдесет лева/.
В исковата молба се
обяснява, че на 03.11.2016 г. ищцовото дружество е сключило с ответника
заявка-договор за международен транспорт № -11/2016 г., съгласно който „СП ТРАНС”
ЕООД следвало да извърши превоз на стоки - 146 кашона, 1670 КG,
4,2 лдм, 2,4 h, 24 сbm,
със собствен транспорт, по маршрута Холандия - България. Съгласно договора,
стойността на извършения превоз възлизала на 1540 лв. без ДДС,
или 1848 лв. с ДДС. За тази сума ищецът издал фактура
№7008/07.11.2016г.
На 29.11.2016г. ищцовото
дружество сключило с ответника
заявка-договор за международен транспорт № -11/2016г., съгласно който „СП ТРАНС”
ЕООД следвало да извърши превоз на стоки - 2
палета 120 x 80 x 135/120 x 80 x 110, 186.17 кг, 2,352 кбм, със собствен
транспорт, по маршрута Холандия - България. Съгласно договора, стойността на
извършения превоз възлизала на 400 лв. без ДДС или 480 лв. с ДДС. За тази сума дружеството издало фактура №
7088/05.12.2016 г.
На 29.11.2016г. дружеството сключило с
ответника заявка-договор за международен транспорт № -11/2016 г., съгласно
който „СП ТРАНС” ЕООД
следвало да извърши превоз на стоки - 48 кашона, 550 КG, 2,2 h, 8 сbm, със собствен транспорт, по маршрута Холандия - България. Съгласно
договора, стойността на извършения превоз възлизал на 550 лв. без ДДС, или 660 лв. с ДДС. За тази сума дружеството издало фактура
№ 7089/05.12.2016 г.
На 08.12.2016г. ищцовото
дружество сключило с ответника заявка-договор
за международен транспорт № -12/2016 г., съгласно който „СП - ТРАНС” ЕООД
следвало да извърши превоз на стоки - 8 ЕР, 1050 КG
и 9 ЕР, 1326 КG, със собствен транспорт, по
маршрута Холандия - България. Съгласно договора, стойността на извършения превоз
възлизала на 2600 лв. без ДДС или 3120 лв. с ДДС. За тази сума дружеството издало фактура
№ 7134/19.12.2016 г.
Общата стойност на задължението на ответника
по четирите договора било в размер на 6108 лв. с ДДС.
Заявяват, че ищцовото дружество е изпълнило изцяло и в срок задълженията
си по четирите договора, като е превозило със собствен транспорт стоките,
предмет на заявките, съгласно уговореното, а получателят е подписал съответните
товарителници без възражения. Заплащането на превозите било уговорено да се извърши до 40
дни след представяне на фактура и заверена от получателя СМК - товарителница. Ищецът
бил представил на ответника съответните
фактури и товарителници както следва: Фактура № 7008/07.11.2016г., с товарителница
- на 14.11.2016г.; Фактура № 7088/05.12.2016г., с товарителница - на
12.12.2016г.; Фактура № 7089/05.12.2016г., с товарителница - на 12.12.2016г.; Фактура
№ 7134/ 19.12.2016г., с товарителница - на 27.12.2016г.
Четиридесет дневният
срок за заплащане на задълженията по горните фактури бил изтекъл съответно на:
- 24.12.2017г. (за Фактура № 7008/07.11.2016 г.), - 21.01.2017г. (за Фактура №
7088/05.12.2016г. и Фактура № 7089/05.12.2016г.) и 15.02.2017г. (за Фактура
№7134/19.12.2016 г.).
След отправена чрез електронната
поща покана от ищеца до ответника от 17.02.17г., с която го уведомявал, че е в
забава за заплащането на дължимите по гореописаните договори суми, на
23.02.2017г. ответникът
заплатил по банков път сумата от 1048 лв.,
представляваща частично плащане по фактура №
7008/07.11.2016г., която
била на стойност 1848 лв. с ДДС, а на 07.03.2017г. ответникът заплатил по банков път сумата от 480 лв., представляваща пълно погасяване
на задължението по Фактура № 7088/05.12.2016г. По
останалите фактури и до момента ответникът не бил извършил дължимите плащания,
като задължението му възлизало на сумата от 4580 лв.
Заявяват, че горепосоченото
вземане е с настъпил падеж и е изискуемо, като ищцовото дружество „СП - ТРАНС”
ЕООД изпълнило в срок задълженията си по
четирите заявки, като е превозило със собствен транспорт стоките, предмет на
заявките, съгласно уговореното, а получателят е подписал съответните
товарителници без възражения. Ответникът „КЕМЪЛ ВАЛИ” ООД бил заплатил само
частично задълженията си, а за останалата сума в размер на 4580 лв. бил в
забава.
С оглед на гореизложеното молят съдът да постанови решение, с което да осъди „КЕМЪЛ ВАЛИ”
ООД да заплати на „СП - ТРАНС” ЕООД сумата
от 4580 лв. /четири хиляди петстотин и осемдесет лева/, представляваща сбор от
незаплатени парични суми с настъпил падеж, както следва: сумата от 800 лв. с
ДДС - частично неплатено задължение по заявка-договор за международен транспорт
№ -11/2016г., за което е издадена Фактура № 7008/07.11.2016г.; сумата от 660 лв. с ДДС - изцяло неплатено задължение по заявка-договор
за международен транспорт № -11/2016г., за което е издадена Фактура №
7089/05.12.2016г.; и сумата от 3120 лв. с ДДС - изцяло неплатено задължение по
заявка-договор за международен транспорт № -12/2016г., за което е издадена
Фактура № 7134/19.12.2016г., ведно със законната лихва върху тези суми от датата на предявяване на исковата молба до
окончателното й изплащане.
Молят в полза на ищеца да се присъдят
и направените разноски в производство.
В сроковете по чл.131 от ГПК
ответникът е подал отговор на исковата молба. В него твърдят,
че на 17.05.2017г. заплатили на ищеца по банковата му сметка сумата от 660 лв.,
с което изцяло погасили задължението си по ф-ра № 7089/05.12.2016г. Молят, съдът да отхвърли предявения иск за заплащане на
сумата от 660 лв. като неоснователен, тъй като
бил погасен чрез плащане.
Не оспорват, че дължат
остатъка от 800 лв. по ф-ра № 7008/07.11.2016г. и сумата от 3,120 лв. по ф-ра
N° 7134/19.12.2016г., общо 3,920 лв. (три хиляди деветстотин и двадесет лева/.
Считат, че са налице
основанията по чл. 78, ал. 2 ГПК - ответникът не бил дал повод за завеждане на делото и признал иска, поради което молят съдът да възложи съдебните и деловодни разноски на
ищеца.
Предявените искове са с правно основание чл.367 от ТЗ вр. чл.79 ал.1
пр.1 от ЗЗД и чл.294 ал.1 от ТЗ вр. чл.86 от ЗЗД.
В съдебно заседание
страните не се явяват, не се представляват. От ищцовата страна е постъпила молба, с която заявяват, че приемат твърдението на ответника, че е
заплатил сумата от 660 лева с ДДС, дължима по фактура № 7089/05.12.2016г. преди
датата на подаване на исковата молба и, че искът следва да се отхвърли в тази
му част. За останалите суми ответникът е направил признание на иска, поради
което молят съдът, на основание чл. 237 от ТПК да се произнесе с решение
съобразно признанието и да уважи предявените искове. Намират за неоснователно
искането на ответника на основание чл. 78, ал. 2 от ГПК разноските по делото да
бъдат възложени върху ищеца. Тъй като в случая е налице частично признание на
иска, но не е на лице вторият елемент от фактическия състав на разпоредбата на
чл.78, ал.2 от ГПК, а именно ответникът с поведението си да не е дал повод за
завеждане на делото. Доставките, предмет на процесните заявки - договори, били своевременно
извършени от ищеца, а фактурите за заплащането на дължимите суми за извършените
доставки били издадени в края на 2016г. Четиридесет дневният срок за заплащане
на задълженията по тези фактури бил изтекъл съответно на 24.12.2017г. /за
Фактура № 7008/07.11.2016г./, на 21.01.2017г./ за Фактура № 7088/05.12.2016г. и
Фактура № 7089/05.12.2016 г./ и на 15.02.2017г.
/ за Фактура № 7134/19.12.2016 г./, при
което длъжникът изпаднал в забава. Въпреки извършените впоследствие плащания и към датата на подаване на исковата молба ответникът
бил в забава за заплащане на сумата от
800 лв. с ДДС по фактура № 7008/07.11.2016г. и сумата от 3120 лв. с ДДС по
Фактура № 7134/19.12.2016г. Ето защо не можело да се приеме, че ответникът не е
дал повод за завеждане на делото. С оглед, на което разноските по делото
следвало да се заплатят от ответника съгласно правилото на чл.78, ал. 1 от ГПК.
Отчитайки, че не са налице
материално правните пречки визирани в
чл.237 ал.3 от НПК и съобразявайки приетите
по делото писмени доказателства на основание разпоредбите на чл.237 ал.2 вр. ал.1 от ГПК
съдът е прекратил съдебното дирене и следва да се произнесе на основание
направеното от ответника признание на иска,като осъди „КЕМЪЛ ВАЛИ” ООД да заплати на
„СП - ТРАНС” ЕООД сумата от 3920лв.,
представляваща сбор от незаплатени парични суми с настъпил падеж, както
следва: сумата от 800 лв. с ДДС - частично неплатено задължение по
заявка-договор за международен транспорт № -11/2016г., за което е издадена
Фактура № 7008/07.11.2016г. и сумата от 3120 лв. с ДДС - изцяло неплатено
задължение по заявка-договор за международен транспорт № -12/2016г., за което е
издадена Фактура № 7134/19.12.2016г., ведно със законната
лихва върху сумата от 3920лв., считано от подаване на
исковата молба в съда – 09.06.17г., до
погасяване на задължението, като отхвърли иска за сумата от 660 лв. с ДДС - по
заявка-договор за международен транспорт № -11/2016г., за което е издадена
Фактура № 7089/05.12.2016г. погасена поради плащане с преводно нареждане от 17.05.2017г. преди датата на подаване на
исковата молба.
С оглед изхода на спора, право на присъждане на разноските за
производството се поражда за всяка от страните съгласно разпоредбите на чл.78 ал.1 и ал.3 от ГПК.
За разглеждане молбата по чл.390 ГПК е внесена държавна такса в размер на 40 лева.
Представен е и договор за правна защита и съдействие, сключен с процесуалния представител на ищеца, с предмет
оказване на правна помощ и съдействие за издаване на обезпечителна заповед,
като е договорено и заплатено възнаграждение в размер на 500 лева. Договореното
и заплатено възнаграждение за процесуално
представителство по настоящото дело, съгласно представения договор за правна защита и съдействие е в размер на 600лв.
Заплатената от ищеца ДТ за образуване на делото е 183.20лв. Съдът следва да
осъди ответната страна да заплати
направените от ищеца деловодни разноски съобразно уважената част от иска в размер на 1132лв./
Мотивиран от изложеното съдът
Р
Е Ш И:
ОСЪЖДА „Кемъл
Вали“ ООД, представлявано от Васко Василев Фоти, със седалище и адрес на
управление с.Камилски дол, общ.Ивайловград, обл.Хасково, ЕИК 202326420, ДА ЗАПЛАТИ на „СП - ТРАНС” ЕООД сумата от 3920лв., представляваща сбор от незаплатени парични
суми с настъпил падеж, както следва: сумата от 800 лв. с ДДС - частично
неплатено задължение по заявка-договор за международен транспорт № -11/2016г.,
за което е издадена Фактура № 7008/07.11.2016г. и сумата от 3120 лв. с ДДС -
изцяло неплатено задължение по заявка-договор за международен транспорт № -12/2016г.,
за което е издадена Фактура № 7134/19.12.2016г., ведно с лихвата за забава от
подаване на исковата молба – 09.06.2017г. д0
погасяване на задължението, като ОТХВЪРЛЯ
иска в останалата му част за сумата от 660 лв. с ДДС - по
заявка-договор за международен транспорт № -11/2016г., за което е издадена
Фактура № 7089/05.12.2016г. погасена поради плащане с преводно нареждане от 17.05.2017г.
ОСЪЖДА „Кемъл Вали“ ООД, представлявано
от Васко Василев Фоти, със седалище и адрес на управление с.Камилски дол,
общ.Ивайловград, обл.Хасково, ЕИК 202326420, ДА ЗАПЛАТИ на „СП - ТРАНС” ЕООД направените от ищеца разноски за производството съобразно
уважената част от иска в размер на 1132лв.
Решението подлежи на обжалване
пред ОС - Хасково в двуседмичен срок от връчването му на страните.
Районен
съдия
|
|